Napsali o nás


Inkluzivní školství je v oblasti vzdělávání velkým tématem již mnoho let. Přestože od Sametové revoluce uplynulo více jak třicet let, jeho stav stále není ideální. Odkaz výkonového segregovaného školství z dobu socialismu je cítit ještě dnes, přestože máme od roku 1989 několik nových generací pedagogů.

Téma inkluzivního vzdělávání je mi velmi blízké, v devadesátých letech jsem působil v Nadaci Nová škola, kde jsem se podílel na realizaci projekt pedagogických asistentů, kteří jsou dnes již nedílnou součástí vzdělávacího systému. A segment neziskového sektoru, jenž se věnuje vzdělávání, je opět v čele progresu v oblasti inkluze.

Z tohoto důvodu mě zaujal projekt Sar upre organizace Slovo 21, který se zaměřuje na vzdělávání pedagogů základních škol. A právě to je zapotřebí. Přestože mají učitelé odpovídající pedagogické vzdělání, jejich odbornost v oblasti inkluzivního vzdělávání je naprosto nedostačující.

Základním problémem je uniformní optika, jíž se dívají na třídní kolektiv během vzdělávacího procesu. Děti nevnímají jako jednotlivce, osobnosti, které pocházejí z odlišných kulturních a životních podmínek. Díky této špatné optice nejsou schopni přizpůsobit metody výuky, které by zmíněné odlišnosti dětí zahrnovaly.

Projekt Sar upre je jedinečný ve své komplexnosti. Nejenže v rámci školení si interaktivní formou pedagogové doplní potřebné dovednosti (zacílení vzdělávacích potřeb jednotlivých žáků, skladba mozaiky výuky, motivování jednotlivých žáků ke vzdělávání, životní mentoring, atd.), ale zároveň v rámci realizace projektu vytváří unikátní podpůrné výukové materiály, které jsou pedagogům k dispozici při následném učení.

Jako velmi povedený hodnotím i krátký animovaný loutkový film režiséra Jakuba Červenky, který vznikl rovněž v rámci projektu Sar upre! Dle reakcí učitelů velmi zaujal a věřím, že ho uvidí nejen učitelé, ale i širší odborná veřejnost. Je to jedna z cest, jak hravou kreativní formou přiblížit problematiku inkluzivního vzdělávání.

Věřím, že realizace podobných projektů může problematiku inkluzivního vzdělávaní posunout o notný kus dál.

Vojta Lavička